Treceți la conținutul principal

Autoarea e un burete îmbibat cu literatură - „Sfîrșitul nopții”, Petronela Rotar


Am citit-o pe Petronela Rotar pe acestblogdenervi înainte ca literatura ei să se materializeze într-o carte, apoi în mai multe, chiar dacă am început să o citesc anticipând, așteptând să-i găsesc un minus, să identific o hibă (a se vedea acest text scris de Petronela care explică tare bine niște lucruri). 




















Cu fiecare carte citită am descoperit un om care știe să scrie, care scrie natural, nemijlocit - se vede clar că e vorba de talent înnăscut și prelucrat continuu, dar nu de efort. Pare că autoarea e un burete îmbibat cu unele dintre cele mai interesante alăturări și potriviri de cuvinte, imagini și expresii și că trebuie stors buretele numai un pic, iar din el va curge literatură.

Și cu fiecare postare de pe blogul ei am mai descifrat câte ceva din omul din spatele cărților. Doar așa am putut să ajung la concluzia ei din textul spre care vă trimiteam mai devreme, anume că nu ne plac niște oameni care nu ne-au făcut niciodată vreun bine ori vreun rău tocmai pentru că ne comparăm cu acel cineva și nu ne plac rezultatele. Poate nu e nimic în neregulă cu ei, poate e cu noi.

Așa s-au aliniat planetele că am ajuns, la a patra carte a Petronelei, să fiu printre primii, puțini, care au citit manuscrisul. Și mi-am dat seama că, oricât de mult mi-au plăcut O să mă știi de undeva, alive și Efectul pervers, acum Sfîrșitul nopții e în topul preferințelor. O fi și datorită slăbiciunii mele pentru proză scurtă, nu neg.

Sfîrșitul nopții este, în primul rând, dovada evoluției autoarei. Este aproape un nou stil, născut din cel care a stat la baza debutului, de exemplu, dar este cu certitudine altceva. 



Volumul conține 19 proze scurte, contemporane, alerte, remarcabile, dramatice ori amuzante, cu personajele cărora te poți identifica ușor, cu trăsături clare, tăioase ale personajelor care variază de la timide și naive la sigure pe ele, impunătoare. 

Cel mai mult mi-a plăcut „Camera 418” pentru trăsătura predominantă remarcată de Mihail Vakulovski la lansarea de la Brașov: seamănă cu ceva smooth scris de Flavius Ardelean. E mister, are accente horror și chiar ar fi interesant dacă Petronela ar dezvolta un roman din proza asta - deși despre camere ciudate de hotel s-a mai scris atât de mult, aș citi un roman scris așa și nu altfel.

Ca să fac un top 3, după „Camera 418” ar veni „Gambler”. Cred. Pentru că tot pe locul al doilea aș fi tentată să pun și „Dragoste de mamă” sau „Alergătorul”.

Iar la „Accidentul de schi” am râs cel mai mult, deși mă îndoiesc că trebuia să fie chiar atât de amuzant „rezultatul”. Am citit de două ori manuscrisul, am râs de fiecare dată; am râs la fel de tare și la lansare, unde Petronela a citit proza care încheie volumul. Nu știu, e o situație din aceea inevitabilă când îți imaginezi fiecare detaliu din ceea ce citești și nu te poți abține, deși e și tristă. Ca viața, ce să mai. E un bun reminder pentru asta.

Tot la lansare i s-a reproșat autoarei, de către Ioan Șerbu (dacă mă ține memoria - de obicei nu mă ține), că unele proze sunt prea scurte, că ar fi putut să mai dezvolte. Or mie tocmai aici mi-a câștigat admirația cartea: fiecare povestire se oprește exact unde trebuie pentru a nu da detalii inutile, pentru a nu obosi, plictisi. Te introduce în atmosferă, îți dă informațiile de bază și cadrul, te lasă să te descurci cu ele.

Iar dacă nu ți-a ajuns... atunci îți dorești un roman, așa cum vreau eu din „Camera 418”.

Dar bine că nu e nevoie de un top subiectiv, așa cum am făcut mai sus. Fiecare poate descoperi ce-i dorește sufletul în cea mai nouă carte a Petronelei Rotar, iar acest aspect al literaturii este minunat: ia cartea și fă ce vrei cu ea, dar ia-o! Încercați! Merge cu orice carte, promit!


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.